VAGINISMUL este o disfuncție sexuală feminină caracterizată prin contracția involuntară a mușchilor din treimea inferioară a vaginului (bulbospongioși), a mușchilor ridicatori anali și pubococcigieni, în cazuri severe fiind implicați și mușchii drepți abdominali.

Vaginismul este involuntar, femeia nu are control asupra mecanismului care-l declanșează. Ea evită contactele sexuale, datorită durerii sau fricii de eșec, mergând până la fobia (aversiunea) față de actul sexual și de penetrare.

Pe lângă durerea din timpul actului sexual, vaginismul determină dificultate în introducerea unui tampon vaginal sau dificultate în a suporta un control ginecologic.

Vaginismul a fost descris in literatura pentru prima dată de Sims în lucrarea sa din 1861, iar ulterior, de Lamont în 1978 care a facut si o clasificare a gradelor de severitate a bolii.

Tipuri de vaginism

Vaginism primar

Cele mai întâlnite simptome sunt reprezentate de durere în timpul actului sexual fără o cauza evidenta, dificultatea sau imposibilitatea penetrării fiind apărute încă de la începutul vieții sexuale conducand la “neconsumarea căsătoriei” (actului sexual).

Cauzele vaginismului primar nu sunt cunoscute. Sunt cativa factori implicati:

• educatie religioasa foarte stricta
  • lipsa educatiei sexuale
  • teama de primul contact sexual
  • teama de boli cu transmitere sexuala
  • frica de o sarcina nedorita
  • abuzul sexual in copilarie

Vaginism secundar

Durerea în timpul actului sexual poate să apară, în mod secundar:

• după naștere
  • în urma unor boli cu transmitere sexuală
  • după infecția cu candida sau alte infectii vaginale si urinare recidivante
  • diverse intervenții chirurgicale în zona genitală
  • menopauză – sindrom genitourinar de menopauza
  • viol
  • alte cauze care pot determina durere la penetrare.

Clasificarea vaginismului

Lamont, in 1978, a definit 4 grade de severitate, Pacik insa a mai adaugat si nivelul 5 de severitate.

• Gradul 1 – spasm perineal si al ridicatorilor anali, care dispare prin crearea unui confort psihic pacientei
  • Gradul 2 – spasm perineal persistent
  • Gradul 3 – spasm al ridicatorilor anali si ridicarea feselor in timpul examinarii
  • Gradul 4 – spasm al musculaturii perineale, ridicatorilor anali si ridicarea feselor, ce coincide cu adductia coapselor si reactia de aparare a femeii
  • Gradul 5 – reactie viscerala asociata cu reactii violente ale pacientei (plans, strigat, atac asupra partenerului sau medicului … )

Tratamentul vaginismului include:

• consiliere psihologică / terapie sexuală / hipnoterapie
  • himenectomie/vestibulectomie
  • exerciții Kegel
  • utilizarea dilatatoarelor vaginale
  • creme cu anestezic( lidocaină )
  • anxiolitice și antidepresive( cu nenumărate efecte secundare posibile )
  • TRATAMENTUL CU TOXINA BOTULINICĂ – determină o relaxare a mușchilor vaginali, permițând astfel o penetrare nedureroasă; absența durerii la contactul sexual determina dispariția anxietății, reincrederea în propria persoană și restabilirea armoniei vieții de cuplu.

Programari la Gyniclinique.
Tel. 0721-136436/ 0256-492235.